Léna menedéke

Léna menedéke

Egy webstúdió arculattervezésének folyamata 4/10

2025. május 14. - Léna T.
Web trendek

Három amerikai oldal web designját, újításait kísérik főként figyelemmel. Az Apple, a Dell és a Yahoo weblapja szinte szentírás számukra, ahogy sok más ilyen profilú vállalaté.
Nagy jelentőséget tulajdonítanak emellett az évről évre változó trendeknek. Az aktuális, divatos 31 jelenség közül 18-at használtak már fel munkáik során, abból az egyszerű okból kifolyólag, hogy eddigi ügyfeleik ennyit igényeltek közülük.

Gazdag felhasználói felületek

A felhasználói élmény javulásának eredményeképpen tartalomban gazdag és könnyen kezelhető felületek jöttek létre. Flasht sokan alkalmaznak ilyen felületek létrehozásánál, a Webstúdió kifejezetten csak ügyfele kérésére. Modern változata látható nyomait jeleníti meg a felhasználó rendszerrel való együttműködésének. Például, ha egy eseménygombra kattint a látogató, az gyakran változtatja meg külsejét. Egyre több szolgáltatását lehet személyre szabni.


Nagy betűméret

Főként portfóliókban, termékoldalakon és online szolgáltatásokban alkalmazzák. Segítségével a legfontosabb üzenetek közvetítésére nyílik lehetőség. A fonttípus sok esetben drága és mérete meghaladja a 36 pixelt. A designerek jobban odafigyelnek olyan tipográfiai részletekre, mint a szem vezetése, a sormagasság és a font megválasztása. A weboldalak így szebbek, kiegyensúlyozottabbak, egyben szolidnak, megbízhatónak tűnnek.


Fontcsere

Bár a klasszikusok dominálnak, ilyen trend kezdetét lehet megfigyelni (például sIFR technológia felhasználásával). Ezek a fontok gyakran vannak összhangban a website-ok designjával, csak nagyon ritkán használják őket az oldal tipográfiájának javítására.


Modális ablakok

A párbeszédablak a felugró ablak újítása. A felhasználót segíti azzal, hogy figyelmét az oldal legfontosabb részére irányítja. Az ablak mindig a látogatók cselekvésének hatására lép működésbe, és a tartalom felett jelenik meg, elsötétítve azt. Bezáró gombbal rendelkezik.


Csúsztatható tartalom

A tartalom függőlegesen vagy vízszintesen mozog benne. A felhasználónak, hogy ezt elérje, rá kell kattintania az egyik balra/jobbra vagy felfelé/lefelé mutató nyílra. A kiválasztott elemtől függően a tartalom a kívánt irányba mozdul. A látogató így gyorsan átfésülheti az információkat görgetés vagy szükségtelen kattintások nélkül, időt nyer, és a tartalomra koncentrálhat. A designerek portfólióikban veszik hasznát ennek a technológiának, munkáik interaktív prezentálására.


Szöveges bemutatkozások

A weblap bal felső sarka a leghangsúlyosabb tipográfiai szempontból. Ezért a legfontosabb üzenetet érdemes oda elhelyezni. Ezzel biztosra vehető, hogy az a lehető leggyorsabban jut el a felhasználóhoz. Szlogenjüket és rövid bemutatkozásukat az oldal tetejére helyezik és erős, élénk színű tipográfiát használnak a jó benyomás, image elérése érdekében.


Szokatlan elrendezések

A hagyományos, szögletes layoutok alkalmazása helyett a designerek az információ bemutatásának és közlésének újfajta módjaival kísérleteznek bennük. A használhatóságot, a tipográfiát és a dizájnt azonban ritkán hagyják figyelmen kívül. Ezek a layoutok főként online áruházak oldalain találhatók meg.


Egy oldalas elrendezések

Egy választható út, amit a designerek látogatóik lenyűgözésére használnak, az úgynevezett egy oldalas elrendezés. Egyetlen oldalt foglal el a website tartalmának megjelenítésekor. Gyakran kifejezetten összetett - gazdag képanyaggal és élénk színű animációs hatásokkal -, ezért beletelik valamennyi időbe a betöltődése. Amikor a felhasználó egy menüpontra kattint, az oldal részben megváltozik és a korábbi helyére új tartalom kerül. Navigációját csúszó és gördülő effektek támogatják.


Több oszlopból álló layoutok

Az elmúlt évek folyamán rengeteg információ jelent meg a weben, ami a felhasználók figyelmének csökkenéséhez vezetett. Emiatt a dizájnerek próbáltak új módszereket kitalálni az információ tömör összefoglalására és arra, hogy annak meglelése a lehető legegyszerűbb legyen. Ennek egyik módja az, hogy több oszlopot helyeznek egymás mellé. Az ötlet eléggé ésszerű. A képernyő felbontása folyamatosan növekszik, így a tervezőknek egyre több területet kell megtölteniük tartalommal. Az elrendezés szélessége 850 és 1000 pixel közötti rögzített érték. Ez a technika főként portfóliókban használatos. Gyakran alkalmaznak benne szegélyeket, hogy biztosítsák a szerkezeti egyensúlyt, a hierarchiát és a sorrendet.


Nagy illusztrációk és élénk színű grafikák

Használatuk mind a professzionális, mind a magánprojektekben terjed. A designerek a weboldal üzenetét interaktív és látványos összetevők segítségével próbálják kifejezni. A képek, grafikák általában kiegészítik az oldalak feltűnő tipográfiáját. Vonzóak, élénk színűek, ezért maradandóbb élményt nyújtanak a látogatók számára.


Közösségi oldalakon történő megosztás

Alig lehet olyan weblapot találni, amely nem használja valamilyen közösségi oldal ikonját, hogy felhasználóit alkotásai reklámozására ösztönözze népszerű online közösségi médiumokban. Minden alkotó szereti az elismerést, ez az oka annak, hogy ez az összetevő egyre nagyobbá és vonzóbbá válik. Az ilyen ikonok általában több helyen szerepelnek az oldalon, gyakran a mű felett, a jobb sarokban vagy az oldal alján.


Dinamikus (változó) részek

Az interaktív design egyik legnépszerűbb trendje olyan terület használata, melyben a tartalom kattintásra váltakozik. Minden fül betöltődik az oldal letöltődése közben, de egyszerre csak egy fül szövege látható a látogató számára.
Ezeken a jelenségeken kívül ikonokat, nagy keresőket, kulcsszógyűjteményt, kézírásra emlékeztető fontokat, szalagokat és a blogokban illusztrációkat használtak fel eddig.
A legújabb trendeket és azok elkészítésének folyamatát videókon is nyomon követik. A Webstúdió fizet a tartalom szolgáltatóinak ezért a lehetőségért. A magyar vállalkozás vezetője szerint, ha itt, Pécsen is lenne ilyen vagy ehhez hasonló minőségi (online) tanfolyam, a stúdió vezetősége megtérítené a felmerülő költségeket.
A web trendek nem csak cégeknél, évről évre, hanem országonként, régiónként is változhatnak. A kultúra, a technikai fejlettség, az éghajlat, a vérmérséklet mind rányomhatja bélyegét a designokra. Ennek bemutatására az alábbi pár mondatban összefoglalom a japán web design jellegzetességeit.
Amikor weblapokat kell tervezni japán látogatók, felhasználók számára, fejben kell tartani valamiért különleges személyiségüket, szokásaikat. Legtöbbjük nagy sávszélesség és hatalmas LCD kijelző tulajdonosa.
Értenek a számítógépekhez, állandóan reklámokkal, hirdetésekkel bombázzák őket, akárhol is legyenek (a reklámok többsége elég nagy a számítógép monitorához viszonyítva). Számukra a szép dizájnok és képek mindennaposak. Bármilyen információ, aminek szükségét érzik, szinte ott van az orruk előtt. Passzív felhasználóként ugyanakkor nagyon lusták a tartalom megtekintése közben. Képorientált weboldalak látogatásakor a képernyő előtt ülnek és várják, hogy mi fog történni. Mindezek miatt olyan weboldalakat érdemes tervezni számukra, amelyek:

 

    • minimális közreműködéssel,

 

    • nagy képekkel és

 

    • egyszerű navigációval képesek funkcionálni.

 

Az ilyen oldalakon a felhasználóknak sehová sem kell kattintaniuk. Miután az URL címre értek, egyszerűen hátradőlhetnek és élvezhetik a látványt.

A bejegyzés trackback címe:

https://lenat8888.blog.hu/api/trackback/id/tr3318859102

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása