Új ügyfél szerzése
A cégnek elsősorban telefonnal és internettel kapcsolatos szolgáltatásai vannak. A cégen belül 20 ügynököt alkalmaznak. Az ügynök feladata többek között, hogy a telefonos szolgáltatást megrendelő ügyféltől megkérdezze, szeretné-e igénybe venni a Webstúdió webes alkalmazás - és/vagy weblapkészítő szolgáltatását is.
Ha az illetőt érdekli valamelyik lehetőség, az ügynök saját, hordozható laptopján felhasználóneve és jelszava segítségével bejelentkezik a stúdió honalapján belül az ő - egyedi beállításait tartalmazó - aloldalára. Megmutatja az érdeklődőnek a Webstúdió alkalmazottai által készített, referenciaként is szolgáló weblapok flash alapú fényképét, a weboldalakkal kapcsolatos munkálatok címszavas leírását, a weblapok tulajdonosának írásbeli megnyilvánulásait az elvégzett munka minőségével, sebességével kapcsolatban, valamint az aktuális oldalakat, amennyiben az ügyfél ''élőben'' is kíváncsi azokra. Ezeken kívül a cég további szolgáltatásairól is szót ejt a stúdió szórólapjainak bemutatásával egyetemben. Mappájának előlapja az egyes számú, egyik szórólapja a kettes számú mellékletben található.
Ha az ügynök és a munkák elnyerték az ügyfél tetszését, és weblapot vagy webes alkalmazást akar készíttetni, akkor ezután a vezetőséggel megbeszéli az igényeit, az erre a célra szánt összeget, cégtulajdonos esetében a meglévő arculati elemekről és a lehetséges újakról is szó esik.
Telefonon, e-mailben is lehetőség nyílik ilyen igények kifejezésére. Ekkor az érdeklődőnek közölnie kell a teljes nevét, a cége nevét, a telefonszámát, az e-mail címét és ki kell választania, hogy mekkora költségkeretre gondolt a következőkből: 1-999 dollárig, 1000-1999 dollárig, 2000-4999 dollárig, 5000 dollár felett. 24 órán belül kapcsolatba lépnek vele. A Webstúdió végleges ajánlatának elfogadásával kerül sor a szóbeli megegyezés írásban való rögzítésére, azaz az útmutató, majd a szerződés kitöltésére.
Az úgynevezett útmutató és arculata
Az érdeklődő, ha a Webstúdió mellett dönt, útmutatót kap kézhez. A legtöbb kérdés fontos a leendő website tervezésével, hiszen befolyásolja az arculat kialakításának folyamatát.
Az 1. oldal a személyes adatokról szól:
- Ügyfél neve
- Cége neve, telefonszáma, e-mail címe, weboldalának címe (Ha már van, hogy a későbbiek során kapcsolatba tudjanak vele lépni.)
- Hol hallott a Webstúdióról?
- Elküldhetjük Önnek e-mailes hírlevelünket? (A törvény előírja, hogy ezt a kérdést hazánkban is feltegyék az ügyfélnek, ellenkező esetben a címzettje spamnek, azaz kéretlen reklámlevélnek minősítheti a hírlevelet, és ez az internetszolgáltató 500 ezer Ft-ig terjedő megbírságolását vonhatja maga után.)
- Bármi más, amiről tudnunk kell? (A kérdés a cég küldetésére utal és arra, hogy mi az az üzenet, amit ki kell fejezniük majd a weblappal.)
A 2. oldalon az ügyfélnek meg kell határoznia:
- A weboldal célját: Marketing és ezzel új ügyfelek vonzása; A vevőszolgálat fejlesztése; A cég fejlesztése ügyfél-kommunikációs szintre; Belső kommunikáció; Költségek csökkentése; Direkt eladások és e-kereskedelem (Interneten keresztül történő vásárlás) és
- Az oldal fajtáját: Információs; Cégképviseleti; Flash (mozgó) brosúra oldal; E-kereskedelmi oldal; Video oldal; Egyéb (egyedi).
A 3. oldal a leendő honlap funkcióit öleli fel:
- Hírlevélre való feliratkozás,
- Dokumentumok letöltése,
- Biztonsági rész (Ahová például a cég egy ügynöke tud csak belépni),
- Feliratkozás másra,
- ''Ajánlólevél'' (Az ügyfelek megnyilvánulásai az oldallal, céggel kapcsolatban),
- Hír(ek),
- Mozgó fejléc,
- Chat
- E-kereskedelem,
- RSS hírcsatorna (Segítségével XML szabványú hírek vagy cikkek címe, szerzője, kategóriája, rövid tartalma és linkje továbbítható automatikusan a befogadó felé.),
- Zene, video,
- Kereső,
- Bejelentkezés,
- Más,
- Social networking links (A honlap ajánlása bizonyos közösségi oldalakon.),
- Mennyi változó fejléc elhelyezése szükséges?
A 4. oldal tartalmazza:
- Ha van video, mekkora területet foglal el?
- E-kereskedelmi oldal esetén a következők jelölhetőek be: Termék minősítése; Megjegyzések a termékről; Gyorskeresés (Ha a vásárló már kívülről tudja a kódot.); Termékleírás - ha van, milyen hosszú; Termék részletei - milyen hosszú a megnevezés; Egyéb; UPS; USPS, Fedex; Shipping (Az oldal tulajdonosa az előbbiek közül melyik szállítócéggel áll kapcsolatban.); Felhasználói bejelentkezés; Bevásárlókocsi a lap tetején; Ellenőrzés a lap tetején; Thawte tanúsítvány (Szerverek védelmére, adatok titkosítására létrejött digitális tanúsítvány.); Authorize.net engedélyezése (Hitelkártyák online használatát segíti elő.)
Az 5. oldalon az alábbiakról kérdezik a szolgáltatásukat igénybe vevőt:
- Egyedi fotók vagy istockphoto? (istockphoto: A világ egyik legnagyobb internetes fotóügynöksége, ahonnan legálisan lehet vásárolni az oda feltöltött jó minőségű fotókból, illusztrációkból, vektorgrafikákból, videókból. Az összeg egy részét a művet készítő kapja meg),
- A projekt portfólió? Ha igen, milyen? ("A portfólió olyan dokumentumok gyűjteménye, amely megvilágítja valakinek egy adott területen szerzett tudását, jártasságát, hozzáállását."),
- Kereső optimalizálása: sIFR technológia - szöveg a fejlécben (Fontcserét jelent. Javascript, CSS és Flash technológia együttes alkalmazásával valósítható meg. A normál szövegnek lefoglalt helyet tölti ki a web designer által választott fonttípussal, ez automatikusan igazodik a böngészőben beállított fontmérethez. Ha a látogató nem rendelkezik Flash Playerrel vagy a Javascript nevű program nem fut a gépén, a normál betűtípust látja.); Rendszerfontok a fejlécben (E technológia funkciója, hogy bárki láthassa az oldal szövegét. Az egyedi, cégre jellenző betűtípusok mellett az oldal fejlesztői olyan általános fontokat is megadnak, amelyekkel bármilyen felhasználó rendelkezik, így az információ a lehető legszélesebb körhöz juthat el. Ilyenek például: Helvetica, Arial, Verdana, Times New Roman); Más;
- CSS: Fontméret növelése az oldalon; Színcsere az oldalon; Egyéb
A 6. oldalon olyan kérdéseket tesznek fel, amelyek valamennyire rávilágítanak az ügyfélre és annak cégére.
- Ügyfél adatai: Autó típusa; Kedvelt színek; Iroda kinézete; Döntéshozók száma; Különböző véleményű emberek száma,
- Az ipar részletei,
- Szín, fontok: Logo: van/nics; Ha a Webstúdió készíti, mik a kérések?; Gyakran használt stílus, fonttípus, színek (pantone kódokkal); Brosúrákat, marketing anyagokat szeretne-e látni a weboldalon?; Kedvenc oldal?*; Oldal, amely nem tetszik?* (*Felépítés, arculat szempontjából.)
Fontos számukra, hogy az ügyfélhez és cégéhez illő arculatot alakítsanak ki, amellyel nem csak ő, hanem a későbbiekben a felhasználók is elégedettek lesznek. A fenti válaszokból sok minden leszűrhető az illető személyiségére, szokásaira, preferenciáira vonatkozóan.
A 7. oldalon található meg:
- Kapcsolattartási forma,
- Google térképek (A Google által fejlesztett ingyenes online szolgáltatás, térképei az egész Földet lefedik.); Grafikus térkép; Interaktív térkép (Ha a vásárló beírja irányítószámát, a térkép kiadja a hozzá legközelebb eső áruház nevét, az odavezető útvonalat és a távolságot méterben.),
- Külső hivatkozások,
- Cím, telefonszámok, e-mail címek,
- Változó fejléc: Van/nincs változó fejléc a nyitóoldalon?; Csak a nyitóoldalon/Belső oldalakon is?,
- Video az oldalon: Van/nincs?; Egy/több?; Video mérete (pixelben)?; Bármilyen grafikai összetevő van a lejátszó környékén?
A 8. oldalon az alábbiak szerepelnek:
- Hirdetés: Szükség van-e rá az oldalon?; Egyre/többre?; A hirdetések mérete (sorokban)?; Nyitóoldalon/belső oldalakon is?,
- Szöveget és képet tartalmazó fejléc,
- Ha e-kereskedelmi oldal, mennyi képet szeretne blokkonként az oldalon?,
- Oldal görgetése/új ablakban,
- Szeretne képcímet?,
- Milyen szövegmezőt szeretne a termékek mellé?
A 9. oldal kérdései:
- Navigáció: Felső navigáció: lenyíló navigáció vagy nem?; Bal navigáció kiegészítő navigációval és felső navigáció?,
- Funkciók: speciális funkciók - gyors kiválasztás (Elmentett megrendeléseket újra felhasználhat vásárláskor az ügyfél.); kiemelt ajánlatok stb.; hírlevél,
- A Webstúdió munkái közül melyiket kedveli? (A stúdió egyedi arculatot rendel hozzá egyedi megrendelőihez, kifejezett kérésre azonban az eddig elkészült munkáikhoz hasonló weboldalt is összeállítanak alkalmazottai.)
Végül a jegyzetek következnek.
Az útmutatót hamarosan kibővítik, a cég küldetése, üzenete tartalom lesz részletesebb a hatékonyabb együttműködés érdekében. Mostani formája a hármas számú mellékletben látható.
Az útmutató minden oldalán megtalálható a stúdió logója. Az elrendezés felsorolás jellegű, ami véleményem szerint megkönnyíti az olvasás és kitöltés folyamatát. Elég helyet hagynak a válaszokra. A fő pontok kezdőbetűi - úgy mint "Célok", "Az oldal fajtája" és a többi - félkövéren, nagyobb méretben, de kis betűkkel jelennek meg. Minden oldal alján fellelhető a cég neve, az aktuális év, a Webstúdió telefonszáma, a honlapjuk címe (Az utóbbi kettőt azért tüntetik fel, hogy a leendő tulajdonos segítséget kérhessen a kitöltés során, ha szüksége van erre.) és az oldalszám.
Logó
A logó egy cég, szervezet egyedi, jól felismerhető, azonosításra szolgáló jele. Elsődleges célja a megkülönöztetés. Az arculati stratégia főbb elemei közé tartozik.
Védjegyként is szolgálhat, ami alapján a védjegyjogosultnak kizárólagos joga van a használatára. A védjegyet nem csak a jogosult használhatja, használati engedélyt adhat másnak is.
Lehet egy szöveges felirat, a szolgáltatás vagy cég neve szlogennel vagy tartozhat hozzá valamilyen grafikai ábra, embléma is.
A céget univerzálisan is jelképezi, meghatározza annak arculatát.
Megtervezésénél a Webstúdió figyelembe veszi:
- Az ügyfél kéréseit,
- A cég tevékenységét és misszióját,
- A cég profilját,
- A jelölni kívánt szolgáltatást,
- A választott célközönség igényeit,
- A célközönség ízlésvilágát,
- A stilizált megjelenítés fontosságát.
A logóval szembeni általános elvárások az ügyfél részéről:
- Egyediség,
- Egyszerűség, közérthetőség,
- Széleskörű alkalmazhatóság,
- Közvetítendő üzenetek,
- Rugalmasság,
- Egyéb (belső) elvárások.
Több változatot hoznak létre vektorgrafikus rajzolóprogrammal (ilyen például a CorelDraw), akár ezek összeállításából is létrejöhet a végleges logó. Fontos szerepet kap a benne szereplő színek kiválasztása, hiszen minden színhez egyedi jelentés és hatás társítható. Az alábbiakban ezt részletezem.
A színek
A színek erőteljes szimbolikus jelentésekkel rendelkező kódok.
Befolyásolják a szöveg olvashatóságát. A British Colour Council vizsgálata alapján a következő színkombinációk olvashatók a legjobban: fekete alapon sárga, fekete alapon fehér, narancsszínű alapon fekete, sárga alapon fekete, fekete alapon narancsszínű felirat. Nagyobb távolságból: sárga alapon fekete, fehér alapon kék, fehér alapon piros, kék alapon fehér, fehér alapon fekete szöveg.
A színek jelentése
A piros a szenvedély, a gyorsaság, a dinamizmus színe. Használata kiemelő színként javasolt. Az embereket gyors döntésre késztetheti. Ideális tömör, figyelemfelkeltő szövegek megjelenítésére.
A narancssárga meleg szín, mely a forróság, a trópusok érzetét kelti. A fiatalok körében divatos, tehát a designban a figyelem felkeltésére és a legfontosabb elemek kiemelésére használható.
A sárga színt az örömmel, a boldogsággal, az értelemmel és az energiával szokták összekapcsolni. Kontrasztosabb egy fekete háttér előtt, ezért is használják figyelmeztetéseknél, kiemeléseknél ezt a színkombinációt.
A fehér színnel kapcsolatban az ártatlanságra, az egyszerűségre, a tisztaságra, a biztonságra lehet asszociálni. Megfelelő kórházaknak, orvosoknak, jótékonysági szervezeteknek.
A zöld a természet színe. A fejlődést, harmóniát, szemtelenséget és a termékenységet szimbolizálja. Jól használható pénzügyi szolgáltatásokat, természetes termékeket bemutató honlapokon.
A kékről gyakran a biztonságra és a stabilitásra gondolnak az emberek. Ez a szín jelképezi a reményt, a hűséget, a bölcsességet, a bizalmat, az intelligenciát, a becsületet és az igazságot. Eredményesen alkalmazható tisztasághoz, levegőhöz és éghez (légitársaságok és légkondicionálók), vízhez és tengerhez (tengeri hajóutak, ásványvíz), illetve tudáshoz és intelligenciához (informatika) kapcsolódó termékek és szolgáltatások reklámozására.
A rózsaszín a szerelmet, a romantikát, a lágyságot és a törődést juttatja eszünkbe. A barátságra és törődésre is asszociálhatunk láttán. A női designokhoz illik.
A lila a spiritualitáshoz, a nemességhez, a tudáshoz és a luxushoz köthető. A méltóság, a függetlenség, az átalakulás, a megvilágosodás, a titokzatosság és a mágia színe is. Jó választás női designhoz, mert romantikus, nosztalgikus hangulatot idéz elő.
A barna stabilitást, férfiasságot, megbízhatóságot, tűrőképességet fejez ki.
A fekete szín az erő, az elegancia, a formalitás jelképe. A félelemhez és az ismeretlenhez is köthető. Kitűnő háttér, mert kiemeli a többi színt.
A színek hatása
Hangulati hatás szerint megkülönböztetünk hideg, meleg és semleges színeket. A meleg szín kiemel, felhívja magára a figyelmet, fellendíti a hangulatot. Ebbe a csoportba tartozik a vörös, a sárga, a narancs. Ellentétben a meleg színnel, a hideg szín háttérbe szorít, elrejt dolgokat, ugyanakkor nyugtat, pihentet is. A zöld színek egy része, a kék, valamint a lila sorolhatók ide. A semleges szín a meleg és a hideg szín határán helyezkedik el. A szürke és árnyalatai, a fehér, a fekete és a barna képviseli.
A színek akár 80%-kal javíthatják a márka felismerését, és 40%-kal növelhetik az elolvasás valószínűségét. Alkalmazásuk az információ megjegyzésének valószínűségét 55-ről 78%-ra növeli, a megértést pedig 73%-kal javítja. Növelik a motivációt és a részvételi hajlandóságot. A reklámokat 42%-kal többen olvassák el színesben, mint fekete-fehérben.
A világos pasztellszínek nyugtatnak, pihentetnek, a sötét vagy az élénkebb színek pedig energiával töltenek fel.
Mindezek miatt nagyon fontos, hogy milyen színeket használ a stúdió egy logó, weblap vagy webes alkalmazás megtervezésekor. Alkalmazottai tisztában vannak az egyes színek jelentésével, hatásaival. Tudják, hogy milyen színek harmonizálnak egymással, és ezt munkáik során bizonyítják is.
Weblapkészítés, webes alkalmazások
Elkészült a logó, ami jelentős mértékben befolyásolja az arculat további alakítását. A munkafolyamat legnehezebb, egyben leghosszabb fázisa következik: a webes megjelenés megtervezése.
Elsőként a főoldal készül el, fekete-fehérben. Az oldal egyelőre statikus, ami azt jelenti, hogy a rajta lévő képeknek csak az alakja látszik, a tartalom nem változik, csak manuális szerkesztéssel, Ebben a periódusban az ügyféllel közösen döntik el, mi hová kerüljön a főoldalon. A weblap tulajdonosa a cég saját fejlesztésű szoftverén keresztül fogadja el az oldalt, miután jónak ítéli. Az ajánlatkéréstől eddig a pontig körülbelül 5 nap telik el.
Ezután a főoldal színes verzióját hozzák létre a designerek, nagyjából 3 nap alatt. Ezt szintén írásbeli jóváhagyás követi. Majd az aloldalakat készítik el ugyanígy, maximum 5 nap alatt. Az ügyfél elfogadása utáni lépés a HTML, CSS kódolás és a programozás.
A statikus oldal a kódolás, programozás után kezd el ténylegesen működni, dinamikussá válik. A linkekre rá lehet kattintani, az átmeneti tartalom (latin szöveg) látszik és formázott, internetes kereskedelmi oldal esetében (vagy ahol a jelenléte szükséges) az úgynevezett szövegmotor meghatározott időközönként új tartalmat tölt be az oldal adott helyére. Ez a fázis két héttől maximum két hónapig tartó időszakot ölel fel - az online áruház terméklistájának nagyságától függően.
A tesztelés folyamán az ügyfél aktuális tartalmat rak fel az oldalaira egy könnyen kezelhető szoftver segítségével (amelyet szintén a Webstúdió készített), eközben fény derül az esetleges hibákra.
Az oldal átadása után a stúdió egy hónapig még ingyen tölt fel anyagokat, aloldalakat és javít ki visszamaradt problémákat (48 óra alatt átlagos ügyfeleknek, 24 óra alatt kiemelt ügyfeleknek, akik újabb ügyfeleket szereztek vagy nagy megbízást adtak a Webstúdiónak).
A végső szakaszban a projekt lezárásra kerül. Az ügyfél kérése ezután új megállapodást, majd munkafolyamatot indít el.
Felhasznált szoftvereik: Adobe Illustrator (képszerkesztő), Adobe Photoshop (képszerkesztő), Adobe Dreamweaver (kódszerkesztő), Adobe Flash (programnyelv), PHP (programnyelv) és MySQL (kiszolgáló).
A WYSIWYG technológiát alkalmazzák munkáik során. Ez egy angol kifejezés - a What You See Is What You Get - rövidítése, ami magyarul annyit tesz: "Azt kapod, amit látsz." Ők azt az elvet követik, amely szerint az oldalt mindenki számára láthatóvá kell tenni. (Kivéve ügyfelük kérésére.) Emiatt a legújabb technológiákat nem használják, csak akkor, ha már mindegyik böngésző képes a megjelenítésükre, és a felhasználók nagy része rendelkezik a szükséges pluginokkal (beépülő modulok, azaz videolejátszók, Javascript stb.).
A projekteket ezért három - részben különböző szolgáltatásokkal rendelkező - böngészőben (Safariban, Internet Explorer 6-8-as verziójában, Firefox 2-3-as verziójában) tesztelik, hogy a végeredmény tényleg ugyanúgy (vagy nagyon apró eltérésekkel) jelenjen meg bennük.
Oldaluk szolgáltatói: Greenspace (szerver), Constant Contact (e-mail küldő rendszer), Google Adwords (fizetős keresőoptimalizálás), Rackspace Hosting (szerver), Yahoo search marketing (fizetős keresőoptimalizálás), 1Vault Networks (szerver), Thawte, Authorize.net.
A stúdió munkatársai nem egy városban, sőt nem is egy országban élnek, ezért nagyon fontos a kapcsolattartás közöttük, amit a Twitter nevű üzenetváltó programmal, Skype-pal és e-mailben oldanak meg. A designerek angol szöveges megjegyzéseket fűznek bele a kódolásba, hogy megkönnyítsék társaik tájékozódását azon belül. Ez az oldalon nem látszik, annak forrásában azonban megjelenik.
Egy régebbi projektjük főoldalát lehet megtekinteni a négyes számú mellékletben.